När ett brott har skett börjar polisen göra en brottsutredning. Den kallas förundersökning. Polisen försöker hitta en person som de misstänker har gjort brottet. Här kan du läsa om vad som kan hända, och om vilka rättigheter du har om du blir misstänkt.
Du kan bli gripen, anhållen och häktad
Polisen kan gripa dig om de misstänker att du har begått ett brott.
Efter det måste en åklagare besluta om du ska bli anhållen.
Åklagarens beslut beror på hur viktigt det är för utredningen att hålla kvar dig.
Om du blir anhållen så måste du vara inlåst i en cell.
Reglerna är noggranna för hur länge en person får vara anhållen.
Du får vara inlåst som anhållen i högst tre dagar. Klockan tolv på tredje dagen måste åklagaren bestämma om du ska släppas ut, eller om du ska komma till domstolen.
Sedan bestämmer domstolen om du ska släppas, eller om du ska bli häktad.
Om du blir häktad så fortsätter du att vara inlåst.
Du kan bli tvungen att vara häktad ända fram till rättegången.
Du kan få hjälp av en offentlig försvarare
När du är misstänkt för ett brott kan du ha rätt till en försvarsadvokat. Försvarsadvokaten kallas för offentlig försvarare. Om du vill ha en offentlig försvarare så ska du fråga åklagaren. Åklagaren frågar sedan domstolen, som beslutar om du ska få en offentlig försvarare. Du kan få en offentlig försvarare redan under förundersökningen. Din offentliga försvarare hjälper till med allt som rör ditt ärende. Den offentliga försvararen är också med på rättegången i domstolen. Det kostar inget att ha en offentlig försvarare, så länge du inte blir dömd. Om du blir dömd kan du behöva betala i efterhand. Hur mycket pengar du måste betala beror på hur hög inkomst du har. Om du vill skaffa en egen advokat måste du själv betala för den.
Förundersökning och åtal
I förundersökningen sammanfattas allt om brottet som du är misstänkt för. När förundersökningen är klar, har du rätt att få läsa den. Du får säga vad du tycker om förundersökningen innan åklagaren väcker åtal. Du kan till exempel be om att fler personer ska förhöras.
När åklagaren väcker åtal blir det rättegång. Om du inte redan har en offentlig försvarare, så kan du be domstolen direkt om att få en. Du kan läsa mer om åklagarens roll på rättegången här.