Joseph Ricken, åklagare i Luleå
Hur kom det sig att du började på Åklagarmyndigheten?
– Det var en slump och jag hade inte planerat att bli åklagare, men nu är jag jätteglad att det blev så för jag trivs väldigt bra med mitt arbete. En sak som är rolig med att vara åklagare är att man får vara med i händelsernas centrum.
Berätta om din utbildning.
– Efter studentexamen i Piteå gick jag juristprogrammet på Umeå universitet. Därefter satt jag ting i Gällivare i två år och blev sen kvar på tingsrätten en tid som beredningsjurist. Jag började sen arbeta på Åklagarmyndighetens kontor i Gällivare.
Vad gör en åklagare?
– Åklagare har en viktig roll, tycker jag. Tillsammans med polisen försöker åklagare se till att samhället fungerar på ett bra sätt. Vi utreder och lagför brott. Vi arbetar för att alla i samhället ska kunna känna sig trygga.
– Visst känner man att man som åklagare har makt. Vi kan t.ex. fatta beslut om att anhålla en person eller att polisen ska åka hem till en person för att ta hand om bevis. Som åklagare måste man vara ödmjuk och förstå att man måste använda sin makt på rätt sätt.
Beskriv en typisk arbetsdag.
– En vanlig dag kan vara en heldag i domstolen med ett eller flera ärenden. Här i Norrbotten har vi rättegångar på sex platser; i Gällivare, Luleå, Haparanda, Piteå, Kiruna och Kalix. Oftast åker vi bil till och från domstolen. Ibland kan vi ha förhandlingen via video. Då sitter jag vid datorn på kontoret istället. Då ser vi varandra på skärmar.
– En annan sorts arbetsdag är när man har dagjouren. Man jobbar då på kontoret med ärenden som är nya. Det är nya brott som har begåtts. Då kan man besluta att anhålla en person. Det blir en hel del telefonsamtal med poliser som behöver veta hur de ska utreda ärendet vidare. På dagjouren fattar måna många snabba beslut.
– En sån dag kan vara stressig men också kul för man kan ha många utredningar på gång samtidigt. Jag är alltid väldigt mör men nöjd när jag lämnar över telefonen till nästa jouråklagare klockan 16.
– Jag brukar komma till jobbet vid halv nio-tiden och gå hem vid fem-tiden. Men det är olika, ibland har jag längre dagar med resor. Det är ungefär åtta timmars arbetsdag i genomsnitt.
Vad är det bästa med ditt arbete?
– Det bästa är samarbetet med polisen, men det är också jätteroligt att ha rättegångar. Det är ett hantverk att kunna berätta i domstolen så bra som möjligt och man känner att man utvecklas hela tiden.
– Sammanhållningen på kammaren är fin och jag trivs jättebra med mina arbetskamrater.
Hur ska man vara om man vill bli åklagare, tycker du?
– Man ska vara bekväm med att stå i centrum och prata. Ibland är jobbet stressigt, så det måste man kunna hantera. Och så är det är viktigt att kunna fatta snabba beslut, det är en stor del av arbetet.