Uppdatering om utredningen av olyckan på Gröna Lund

Publicerad: 2024-06-14 10:31:15

I dag har Statens haverikommission presenterat sin rapport om olyckan på Gröna Lund 2023 då en person omkom och flera vållades allvarliga skador. Med anledning av rapporten ger polis och åklagare en lägesbild av brottsutredningen av olyckan.

Den 25 juni havererade ett berg- och dalbanetåg på Gröna Lund med elva passagerare när tågets främre bärarm gick sönder. En person omkom, två andra föll ur vagnen varav den ena skadades svårt. Flera andra passagerare fick inre och yttre skador när de kastades fram mot vagnarnas säkerhetsbyglar.

Brottsutredningen pågår och polisen har hittills genomfört omfattande förhörsinsatser, tekniska undersökningar av tågvagnarna och materialanalyser.  

– Vår utredning är långtifrån avslutad. När vi nu också fått tillgång till haverikommissionens fullständiga rapport kommer en ny fas och det kan innebära att vi ändrar de hittills delgivna misstankarna eller kommer att rikta nya misstankar, säger Christer B. Jarlås, senior åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål.

Utredningen har lett fram till att tre företag har delgivits misstanke för brotten grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan. De kan komma att åläggas företagsbot. Företagen är Gröna Lund AB som ansvarig tivoliägare och två västsvenska företag som har varit inblandade i tillverkningen av den aktuella främre bärarmen. 

– Gröna Lund AB misstänks för att ha brustit i kontrollen av företaget man skickat beställningen av tivolidelar till och av deras möjligheter att utföra arbete på det sätt som krävs. Utredningen visar även på bristande kontroll vid mottagande och bristfällig besiktigning av de beställda bärarmarna när de monterades på Jetline-tåget, säger Christer B. Jarlås. 

När olyckan inträffade böjdes vagnarnas säkerhetsbyglar framåt efter de kraftiga inbromsningarna. Tre passagerare föll ur sina vagnar.  

– Byglarna har vållat allvarliga inre skador hos passagerare som pressades mot dem. I stället för att skydda har säkerhetsbyglarna vållat skador. Om det funnits en annan skyddslösning, till exempel säkerhetsbälten, hade passagerarna med hög grad av sannolikhet klarat sig bättre, säger Christer B. Jarlås.

Det företag som mottog beställningen och fakturerade samt det företag som utförde själva tillverkningen, misstänks för att ha tillverkat främre bärarmar på ett sätt som inte följer svensk standard. Dessutom avviker leveransen från beställningen och uppfyller inte kraven för tillverkning av delar till åkattraktioner. Företagen har också brustit i kontrollen av de tillverkade bärarmarna. Företagen nekar till alla misstankar om brott. 

Gröna Lund AB avvaktar fortsatt utredning innan de tar ställning till misstankarna.

Ingen fysisk person har hittills delgivits misstanke om brott och det finns i nuläget ingen tidplan för när beslut i åtalsfrågan kommer att fattas. 

Varken utredande polis eller åklagare är i dag tillgängliga för några ytterligare kommentarer om ärendet. I samband med beslut i åtalsfrågan kommer mer information att kunna ges. 

__________________________________________

Åklagarmyndighetens presstjänst, 010-562 50 20