Fakturera Åklagarmyndigheten
Åklagarmyndigheten använder e-fakturor för att få en mer effektiv och säker process kring hanteringen av fakturor, både för dig som leverantör och för oss som kund.
Elektronisk faktura
Alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med elektronisk faktura från och med 1 april 2019. Offentliga upphandlingar som påbörjats före detta datum omfattas inte retroaktivt av lagen.
Observera att PDF inte är ett godkänt format.
Åklagarmyndighetens organisationsnummer
202100-0084
Åklagarmyndighetens momsregistreringsnummer/VAT-nummer
SE202100008401
Fakturaadress
Åklagarmyndigheten
Box 5553
114 85 Stockholm
30 dagars betalningsvillkor
Vi tillämpar 30 dagars betalningstid för alla leverantörer för att vi ska hinna hantera och betala fakturor i tid. Vi accepterar inte expeditions- eller faktureringsavgifter, eller andra liknande avgifter.
Omvänd skattskyldighet
Åklagarmyndigheten tillämpar regler om omvänd skattskyldighet vid inköp av byggtjänster (1 kap. 2 § första stycket 4 b ML) samt vid inköp av vissa it-produkter (1 kap. 2 § första stycket 4 f ML).
Det innebär att ingående mervärdesskatt inte ska debiteras på fakturan till Åklagarmyndigheten i dessa fall. På fakturan ska Åklagarmyndighetens momsregistreringsnummer framgå samt en hänvisning ska göras till aktuell paragraf i Mervärdesskattelagen (1994:200).
Skicka e-faktura till oss via PEPPOL
Åklagarmyndigheten tar emot elektroniska fakturor via Peppol-nätverket. Vår elektroniska adress i Peppol är 0007:2021000084
Skicka e-fakturor och/eller ta emot e-order via Åklagarmyndighetens leverantörsportal
Har du inte möjlighet att skicka elektronisk faktura kan du registrera fakturan i vår leverantörsportal som tillhandahålls av Opus Capita. Via leverantöresportalen kan du som leverantör även ta emot elektronisk order. Tjänsten via vår leverantörsportal är kostnadsfri.
Följande information krävs för att registrera ert företag:
• Företagsnamn och adress
• Organisationsnummer
• Betalningsuppgifter
• Du som leverantör ska vara godkänd för F-skatt
Ordernummer och referenser på fakturan
Åklagarmyndighetens referens/kostnadsställe består av fyra siffror. Referensen ska placeras i fältet ”referens” på fakturan. Om du är osäker på vilken referens du ska ange, kontakta beställaren.
Om Åklagarmyndighetens ordernummer anges vid beställning (börjar på 1) ska det placeras i fältet som heter "kundens ordernummer" på fakturan. Ingen ytterligare text ska skrivas i det fältet.
För att fakturan ska kunna matchas mot Åklagarmyndighetens inköpsorder ska fakturan vara specificerad på samma sätt, har till exempel inköpsordern tre rader så ska fakturan också ha tre rader. Taggen ”orderradsreferens” används för att hänvisa till rätt rad.
Taggar för att få referenser på fakturan i rätt fält
Det är viktigt att de referenser som framgår av Åklagarmyndighetens inköpsorder/rekvisition skrivs i rätt fält på fakturan.
Här följer information om vilka referenser som ska anges och var:
1. PEPPOL BIS Billing 3.0
Kundens orrdernummer
<Invoice><cac:OrderReference><cbc:ID>
Fakturareferens/kostnadsställe (ska anges med siffror)
<Invoice><cbc:BuyerReference> eller <Invoice><cbc:AccountingCost>
Avtalsreferens-/nummer
<Invoice><cac:ContractDocumentReference>
2. Leverantörsportal för faktura och order
Referens = Köparens referens/kostnadsställe
Kundens ordernummer = Köparens ordernummer
Om avtalsreferens-/nummer finns anges detta i fältet ”kommentar”.
Kontakta oss vid frågor
Via e-post [email protected] eller telefon 010-562 65 60.